Trendy technologiczne w retail na rok 2020

Zaklinając nieco rzeczywistość zdominowaną ostatnio przez strach wywołany pandemią COVID-19 postanowiłem opracować i poddać pod dyskusję przegląd trendów technologicznych w branży retail. Moje osobiste przewidywania wskazują na to, że jesienią gospodarka zacznie już w miarę regularnie pulsować. Pytanie zatem, co technologia ma do zaoferowania segmentowi retail w 2020 roku? Wybrałem kilka, moim zdaniem najważniejszych trendów i opisałem je w porządku alfabetycznym, a dziś chcę się nimi z Wami podzielić. Zachęcam do lektury.

A jak Automatyzacja

Automatyzacja czy robotyzacja dotyka dziś już każdej dziedziny, również retailu. Wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z powtarzalnymi procesami, praca robota będzie tańsza i dokładniejsza od pracy człowieka. W handlu robotyzacja pojawia się w co najmniej trzech aspektach: automatyczne kasy, roboty w logistyce towarów czy monitoring procesów.

B jak Big Data

Sektor retail generuje i zbiera gigantyczne ilości danych. Każdy POS to od kilku do kilkudziesięciu tysięcy transakcji dziennie, każda wizyta na stronie e-sklepu to kilkanaście tysięcy bajtów danych o klientach, a każda interakcja z klientem w social mediach to potencjalny początek lub skutek procesu sprzedażowego. Niezliczone operacje magazynowe i logistyczne, płatności, zapisy z kamer CCTV, dane z ERP, CRM, aplikacji mobilnych – aż prosi się, aby wszystkie te dane ze sobą skojarzyć i wykorzystać w celu zbudowania przewagi konkurencyjnej. Wykorzystanie Big Data przez sieci retail gwarantuje szereg korzyści.

C jak Cybersecurity

To, że w dziedzinie bezpieczeństwa bardzo dużo będzie się działo, nie ulega wątpliwości. Szczególną uwagę chciałbym jednak zwrócić na dwa aspekty:

  • cybersecurity związane z ekspansją retail w Internecie oraz regulacjami RODO i fraud prevention,
  • bezpieczeństwo sanitarne, którego znaczenie niesamowicie wzrosło wskutek pandemii COVID-19.

Rozwiązania z obszaru fraud prevention automatyzują wykrywanie przestępstw, które odpowiadają za utratę od 1 do 3 pkt.% marży brutto. Jak podaje Sensomatric Shrink Index, źródłem strat są kradzieże (34%), nieuczciwi dostawcy (24%), pracownicy sklepów (23%) oraz błędy administracyjne (blisko 19%). Bezpieczeństwo sanitarne w sklepach, punktach usługowych oraz hotelach to absolutna nowość, ale można się spodziewać boomu na tego typu rozwiązania. Zwłaszcza teraz, gdy stwierdzenie obecności Koronawirusa u pracownika może doprowadzić do zamknięcia lokalu, magazynu czy wyłączenia pokoju hotelowego na wiele dni.

D jak Digital Strategy

Jak wszyscy wiemy, cała sprzedaż stopniowo, ale nieubłaganie migruje do przestrzeni wirtualnej. Dzieje się to tym szybciej, im więcej ludzi regularnie pochyla się nad swoim smartfonami. Sklepy fizyczne wciąż mają silną pozycję na rynku (ze względu na czas i koszt dostawy czy możliwość fizycznego kontaktu z produktem np. w celu oceny jego jakości), ale trend jest jednoznaczny. Można zatem śmiało zaryzykować tezę, że duży handel, bez odpowiedniej strategii cyfrowej po prostu nie przetrwa. Gdzie technologia może zatem znaleźć swoje miejsce? Przynajmniej w kilku obszarach: omnichannel, aplikacje mobilne, BigData, proximity marketing czy SEO. Wymyślenie i opracowanie strategii cyfrowej dla niejednego przedsiębiorcy może stanowić naprawdę ciężki orzech do zgryzienia. Należy jednak pamiętać, że dziś strategii nie trzeba wymyślać samemu. Warto wybrać sobie partnera, który, dzięki swojemu know how i znajomości najlepszych praktyk odpowiednich dla danego sektora pomoże z sukcesem przejść cyfrową transformację.

E jak E-commerce

Rozwiązania e-commerce nie są w branży retail niczym nowym. Co więcej, jak przyznaje wiodące, niezależne przedsiębiorstwo analityczno-badawcze Gartner, niezmiennie od kilku lat na rynku platform e-commerce’owych rządzi Magento. Trudno przejść obojętnie obok innowacyjnych rozwiązań, które szturmem zdobywały rynek e-commerce w 2019 roku. Świetnym przykładem jest tutaj marka eobuwie.pl, która całkowicie odwróciła paradygmat tradycyjnej sprzedaży, sprawiając, że e-commerce stał się centralną osią działania, a przestrzeń realna (kosztowne miejsca w galeriach handlowych) zaczęła służyć wyłącznie jako miejsce odbioru zamówień, pomiaru stopy czy dokonania zakupów online dzięki specjalnym kioskom.

F jak Facilities

Nie od dziś wiadomo, że fizyczny sklep to nie tylko lada, kasa, magazyn, towar i sprzedawca. Korzystając z tego, że klient podjął wysiłek i wraz ze swoim portfelem znalazł się w przestrzeni sklepowej, sprzedawcy coraz chętniej i coraz częściej wyposażają tę przestrzeń w urządzenia, zwiększające jej atrakcyjność, a w efekcie pozwalające klientowi łatwiej i szybciej wydawać pieniądze. Od wielu lat w sklepach obecne są lottomaty, maszyny vendingowe, czy terminale do zdrapek i programów lojalnościowych, jednak już w 2019 roku pojawiać zaczęły się również zupełnie nowe urządzenia, jak np. ładowarki do samochodów, automaty do odbierania i nadawania paczek czy choćby stojaki wypożyczalni miejskich rowerów. Wszystko to zwiększa atrakcyjność sklepu i sprawia, że klienci łatwiej wydają pieniądze.

Podsumowanie

Osobiście dostrzegam ogromny potencjał wszystkich wymienionych przeze mnie trendów i jestem przekonany, że mogą i z pewnością będą one miały ogromny wpływ na całą branżę retail.

Głęboko wierzę, że zarówno bieżący rok jak i najbliższe lata będą dla branży retail okresem transformacji na niespotykaną dotąd skalę. Szybkość z jaką firmy z branży będą adaptować nowe trendy przełoży się w sposób bezpośredni na ich wizerunek i przyszły rozwój. Konieczne jest jednak zrozumienie tego, jak technologia wspiera pracę fizycznych punktów sprzedaży, jaki ma wpływ na osiągane przez nie wyniki, pracę ich sprzedawców i najważniejsze – na doświadczenia klientów.


Autorem artykułu jest Bartłomiej Łatka, Ekspert ds. retail i logistyki.
Pełna treść artykułu dostępna jest na jego profilu Linkedin.

powrót